1984 yılında Akira Toriyama’nın yarattığı, dövüş temalı gelmiş geçmiş en ünlü manga (Japon çizgiromanı) olarak nitelendirebileceğimiz Dragon Ball, ana karakteri Son Goku’nun dilekleri gerçekleştirme gücüne sahip olan 7 ejder topunu aramak için çıktığı fantastik yolculuğu konu alıyordu. Ülkemizdeki TV’lerde gösterime giren animasyon serisi de beğeniyle izlenmiş olan Dragon Ball, Budokai Tenkaichi gibi dövüş oyunlarıyla da oldukça sevilmişti. Japonya’da Sparking! takısı ile bilinen seri 10 yılı aşkın bir süredir yeni bir oyunla karşımıza çıkmamıştı. Bu süreçte Dragon Ball Xeonverse, Dragon Ball FighterZ, ve Dragon Ball Z Kakarot gibi yapımlar Sparking! sonrası açılan boşluğu doldurmayı hedefledi. Belirli düzeyde başarılı olsalar da karakter sayısı ya da uçmalı kaçmalı, etrafı darmadağın etmeli aksiyon açısından Sparking! serisine çok yaklaşılamadı. Hayranların uzun ve özlem dolu bekleyişi ardından seride yeni bir kıvılcım oluştu. DRAGON BALL: Sparking ZERO inceleme yazımızda özlemle beklenen Budokai Tenkaichi / Sparking! Serisinin en yeni ve gelmiş geçmiş en yüksek oynanabilir karakter sayılı oyununa göz atıyoruz!
Eskimeyen hikaye
DRAGON BALL: Sparking! ZERO, atalarının yaptığı gibi odağına animasyon serilerini almış bir oyun. Haliyle defalarca işlenmiş bir öyküyü daha ilgi çekici hale getirmek adına ZERO ile hikaye modu karakterlere ayrılmış ve onların gözünden olayları görüyor, savaşlara giriyor ve bazen seçimler yaparak alternatif senaryolar veya dövüşlerin kilidini açabiliyoruz. Son Goku, Vegeta, Piccolo, Gohan, Freeza, Goku Black gibi kahraman / süper kötü arası bir karakter skalası içinden istediğinizi seçip onunla hikaye moduna dalabilirsiniz. Seçtiğiniz karakterin dahil olmadığı dövüşler hakkındaki detayları görmek için ara sıra geriye dönüp diğer karakterlerin hikayesini ilerletmeniz lazım. 40 yıllık seride olan biteni artık ezbere bilen oyuncular ne zaman karakter değiştireceğini çok rahat tahmin edebilir ama oyun yine de seriye yabancı oyuncuları da düşünerek hikaye modu haritasındaki atlama olduğu takdirde o kısımların hangi karaktere ait olduğunu görsel olarak belli etmiş. Biraz ekstra adımlı bir formül olsa da karakterler üzerinden giden yeni hikaye modunu oldukça beğendim.
Sunum tarafında biraz animasyon biraz da çizgi roman / film karesi tadında sabit görseller eşliğinde ilerleyen bir formül tercih edilmiş. Bu sunum tarzını Bayonetta’ya benzettim. Dövüşleri ise içeriğine bağlı olarak “sıradan” veya “gaza getirici” olarak ikiye ayırabiliriz. Örneğin Goku ile Freeza’nın efsanevi dövüşü animedeki kadar tüyleri diken diken etmeyi başarıyor. Oyun ayrıca daha önce tamamı işlenmemiş olan Dragon Ball Z filmleri ve Dragon Ball SUPER serisinden de çeşitli senaryoları oynama imkanı sunuyor.
Galaksi dövüşçüsü rehberi
Yerde ve gökyüzünde 360 derece özgür şekilde hareket edebildiğiniz oyunun kontrolleri zor olmasa da alışmak biraz zaman alabiliyor. Öncelikle oyun ara yüzündeki önemli detayların üstünden geçelim:
Oyunda sol taraf bizimle, sağ taraf ise rakiple ilgili bilgileri içeriyor. İlk olarak sol üst köşeye odaklanalım. Yeşil ile başlayan ve sağlık kaybettikçe turuncuya doğru dönen çubuk (HP Gauge) ne kadar sağlığımız olduğunu gösteriyor. Çubuğun solunda yer alan küçük parçalar toplamda kaç HP barımız olduğunu ifade ediyor. Bu barların tamamı sıfırlandığında nakavt oluyoruz. Sağlığımızın altında beş parça olarak yer alan sarı çubuklar (KI Gauge) karakterlerimizin özel vuruşlar, kaçış ya da mesafe kapatma manevralarında kullandığı enerjiyi temsil ediyor. Rakibimize standart vuruşlarla saldırarak ya da direkt güç toplama tuşumuzu kullanarak enerjimizi yükseltebiliyoruz. Karakter profili altında yer alan eğri mavi çubuk (Skill Count) ve yanındaki rakam belli özel hareketleri yapmamızı sağlıyor. Özel saldırıları açan tuşu basılı tuttuğumuzda bu barı kullanan yetenekler yanında rakamlarla görülebiliyor. Ancak Skill Count barımızın en efektif kullanım yolu oyuna da adını veren “Sparking! Mode”unu açmak. Bunun için KI Gauge barlarımız doluyken güç toplamaya devam etmeli ve Sparking! moduna geçmeliyiz. Bu modda dövüşçünüzün en ölümcül özel vuruşunu kullanabilir hale geliyorsunuz. Skill Count çubuğunun hemen altında yer alan yuvarlak ikon ise karakterimizin dönüşümü için hazır olduğunu gösteriyor. Bunlar seçtiğiniz karaktere göre super saiyan geçişleri ya da diğer mutasyonlar olabiliyor. Rakibe vurdukça beliren hit count peşpeşe kaç vuruş yaptığımızı, üst tarafta merkezde bulunan timer ise ne kadar süremiz olduğunu gösteriyor. Dövüş oyunlarında evrensel kural olarak maç bu şekilde sonlanırsa en yüksek sağlığa sahip olan dövüşçü galip olur.
Gelelim kontrol şemasına. Sol tarafta Dual Sense, dağ tarafta ise Xbox kontrolcüsü tuşları yer alacak şekilde;
Kare / X: Rush attack. Temel saldırı
Üçgen / Y: KI Blast – Rush Chain. Öncelikli kullanımı uzak menzil özel vuruşlar, temel saldırı tuşları ile kombinasyona da dönüştürülebilir. KI Gauge tüketir.
Yuvarlak / B: Perception. Bu tuşa basılı tutarak rakibin saldırılarını savuşturabilirsiniz. KI Gauge tüketir.
X / A: Step – Short Dash. Rakibe uzakken ona doğru hızlı bir şekilde sıçrayarak mesafe kapatabilirsiniz. Eğer bir yön tuşu ile birlikte kullanırsanız o yöne doğru hızlı bir manevra gerçekleştirebilirsiniz.
R1 / RB: Guard. Basılı tutarak rakibin saldırılarından korunabilirsiniz. KI Blast ve türevi özel saldırılar gard aldığınızda bile size belirli bir düzeyde zarar verebilir. Rakibiniz özel saldırı yaptığında son anda basarsanız bir miktar KI tüketerek teleport özelliğini kullanabilir ve zarardan tamamen kaçınabilirsiniz.
R2 / RT: KI Charge. Basılı tutarak KI Gauge doldurulabilir. Bunu yaparken savunmasız kalacağınız için uzak mesafede kullanmanızı öneririm. Bu tuşa basılı tutarken köşede beliren kısayol tuşlarına basarak süper saldırılarınızı yapabilirsiniz.
L1 / LB: Ascend. Bu tuşa tek seferde hızlı basarsanız rakibiniz yükske bir sıçrama yapar. Basılı tutarsanız uçarak yükselmeye başlarsınız.
L2 / LT: Descdend. Basılı tutarak havadaki karakterinizi alçaltabilirsiniz.
Revenge: her iki kontrolcüde de darbe alırken sağ analoğa (R3) tuş gibi basarsanız rakibin kombosunu bozan bir karşı saldırı yapabilirsiniz.
Dövüşlerde en ağır hasar veren vuruşlar KI Gauge kullanan özel saldırılar. Belirli hareket ve defans manervralarında da kullanıldığı için elinizden geldiğince bu barı yüksek tutmaya çalışın. Elinize fırsat geçtiği an Sparking! modunu aktif etmeye çalışın. Rakibiniz özel saldırıları tahmin edebileceği için bu vuruşları mümkün olduğunca komboların arasına sıkıştırmaya çalışın. Dağlar, tepeler, şehirlerdeki binalar gibi bir çok yüksek obje parçalanabilir. Bunların arkasına saklanan rakiplerinizi KI Blast türevi vuruşlarınız ile avlayabilirsiniz. Bunlar ilk etapta verebileceğim ipuçları. Sizler de kendi stratejinizi kısa sürede oturtup rakiplerinize korku salabilirsiniz.
Kaç dedin, kaç?
Dragon Ball Tekaichi eğlenceli dövüş mekanikleri kadar karakter sayısıyla da ses getiren bir seriydi. Tenkacihi 3, 98 oynanabilir karakter ve 161 form ile sadece seri içinde değil, tüm dövüş oyunları arasında en çok karaktere sahip olan oyundu. Dragon Ball: Spaking! ZERO da aradan geçen uzun yılların hakkını vererek bu rekoru bir kez daha kırmayı başarıyor. Oyunda – sıkı durun – tam 182 oynanabilir karakter bulunuyor ve bu rakam gelecekte DLC ile daha da artırılacak. İşte çılgın kadro için hazırlanmış, 11 dakikalık bir video:
Teknik detaylar
Dragon Ball: Sparking! ZERO yıllardır anime oyunlarının ekmek kapısı olan Cel Shade tekniği ile hazırlanmış üç boyutlu görsellerden oluşuyor. Bu oyunlarda özellikle sunum tarafında çıtayı yükselten ilk yapım ise Dragon Ball FighterZ olmuştu. Kamera açılarına özel morf edilen görseller, havalı efektler ile eşsiz bir oyundu. Peşinden gelen DB: Kakarrot da yine bu estetiği kendi yorumuyla devam ettirdi. Sparking! ZERO da Tenkaichi de mücadelede yerini alabilmek için oldukça başarılı bir sunum tarzına başvurmuş. Oyunda ayrıca kıyafet fiziği dikkatleri çekiyor. Kumaş salınımının yanısıra darbe aldıkça da parçalanan kıyafetler mangadaki sahnelerin çok benzerlerini oyun sırasında yaşamanıza olanak tanıyor. Çevrede etkileşime geçilebilen obejeler bir hayli fazla. Eski nesil konsollarda sağda solda bıraktığımız çukur ya da yanık gibi izler sistemlerin hafıza yetersizlikleri nedeniyle kaybolabiliyordu. Sparking! ZERO’da büyük ölçüde her şey bıraktığınız haliyle duruyor. Buna tek ististna parçalanan bazı objelerin partiküllerinin kaybolması olabilir. Tahminimce ya alanda kalabalık yaratmaması veya karakter modellerinin harketine engel olmaması için ya da aşırı artan polygon yoğunluğunun genel performansa etki etmemesi adına bir önlem olarak kayboluyorlar. Ancak her türlü eski oyunlara kıyasla çevreye verdiğiniz zararı daha iyi hissediyor ve gözlemleyebiliyorsunuz.
Test platformumuz olan PlayStation 5’te Sparking! ZERO, dövüş oyunlarında standart olan saniye başı 60 kareyi 1440p’den yükseltilen 4K çözünürlükte kayıpsız olarak yakalamayı başarıyor. PC tarafında ise devreye yine sistem gereksinimleri giriyor. Oyunun Steam mağaza sayfasına göre 1080p çözünürlükte ve düşük ayarlarda 60 FPS’de çalıştırmak için Intel i5-9600K veya AMD Ryzen 5 2600 CPU, NVIDIA GeForce GTX 980 veya AMD Radeon RX 590 veya Intel Arc A750 ve 8 GB RAM gerekecek.
Oyunun yüksek ayarlarda çalışması için önerilen sistem gereksinimleri ise şu şekilde;
İşlemci: Intel Core i7-9700K / AMD Ryzen 5 3600
Bellek: 16GB
Ekran Kartı: Nvidia GeForce RTX 2060 / AMD Radeon RX Vega 64
Ustaya saygı kuşağı ve kapanış
Günümüzde pek çok manga ve anime serisinin ilham kaynağı olan Dragon Ball tam 40 sene önce Akira Toriyama tarafından yaratılmıştı. Kendisini bu yıl kaybettik, ama eserleri hiç bir zaman ölmeyecek ve daha nice yeni yapımlara ışık tutacak. Toriyama’nın vizyonuna en yakın olan dövüş oyunu serisi Budokai Tankaichi / Sparking’in en yeni oyununun çıkışı ve önümüzdeki dönem bizlerle buluşacak Dragon Ball Daima gibi TV yapımları bu meşalenin daha uzun yıllar elden ele taşınarak Toriyama’nın mirasının gelecek nesillere aktarılacağını garantiliyor.
Dragon Ball: Sparking! ZERO anime hayranları ve evrensel ölçekte karakterler ve süper güçlerin yer aldığı bir dövüş oyununa dahil olmak isteyen tüm oyuncuları dev kadrosu ve çılgın dövüş mekanikleri ile misafir etmeye hazır. Oyun 11 Ekim’de PlayStation 5, Xbox Series S/X ve Steam platformlarında çıkışını yapacak.