Final Fantasy 7 Remake INTERGRADE inceleme

Yıl 1997…  Türkiye’nin ilk video oyun dergilerinden Level’ın konsollara ayırdığı sayılı sayfada ilk kez bir Japon rol yapma oyununa yer verilmiş. Birkaç fiyakalı CGI görsel eşliğinde kendine has mekanikleri ve ilgi çekici senaryosuna kısaca değinilmiş. Ancak bu bile beni kendine çekmeyi başarıyor. Oyunumuzun adı Final Fantasy 7 – PlayStation sahibi olmama sebep açan iki büyük oyundan biri (diğeri de Resident Evil).  3 CD’lik bu efsane halen daha oynadığım rol yapma oyunları içinde çok özel bir yere sahip. Yıllar sonra yapımcı Square Enix’in bize bu macerayı bir remake ile tekrar yaşatacağını öğrenince çok heyecanlanmıştım.  Uzun bir bekleyişin ardından geçen yıl oyunumuza kavuşmuştuk. Ancak tam PlayStation 4’ün bayrağı PlayStation 5’e devredeceği bir dönemde gelen oyunun bir upgrade alması da kaçınılmazdı.  Final Fantasy 7 Remake INTERGRADE inceleme yazımızda oyunun 2021 yapımı güncellenmiş yeni nesil versiyonuna göz atacağız.

Final Fantasy hem doğuda hem batıda büyük bir marka haline gelmiş durumda. 1987’de çıkan ilk oyundan bu yana yüzün üzerinde (evet 100!) yapımla oyunseverlerin karşısına çıktı. Ancak Final Fantasy 7’yi özel kılan bir durum var. Her ne kadar Nintendo aracılığı ile bazı oyunları daha önceden batıya gelmiş olsa da, Final Fantasy 7 serinin gerçek anlamda küresel başarısını perçinlemiş bir oyundur. 13 milyonluk satış rakamıyla halen serinin en çok satmış oyunu olma rekorunu elinde tutmaktadır. Serinin yaratıcısı Hironobu Sakaguchi’nin  en hırslı projelerinden biri olan oyun, bestekar Nobuo Uematsu’nun harika melodileriyle süslenmiştir. Şu an Square Enix’in yıldız tasarımcısı olan Tetsuya Nomura da ilk kez Final Fantasy 7 ile karakter tasarımcılığı yapar ve oyun dünyasına adından bugün bile söz ettiren Sephiroth gibi karakterler kazandırır.

Gezegenin Koruyucuları

Her yönüyle özel bir oyun olan Final Fantasy 7’nin hikayesi de dönemi için ilginç temalar barındırmakta. Post-Endüstriyel bir dünyada geçen oyunumuzda, gezegenin hayat enerjisi olarak kabul edebileceğimiz Life Stream, Shinra adlı bir mega şirket tarafından mako adlı tüketilebilir bir enerjiye çevrilmektedir.  Teknoloji açısından büyük bir gelişim sağlanırken gezegen gitgide ölmektedir. Buna karşı çıkan bir eko-terörist bir grup olan Avalanche endüstrinin kalbi haline gelmiş olan  Midgar şehrinde mako reaktörlerine saldırı düzenleme kararı alır.  Cloud adlı ana karakterimiz bir dönem Shinra’nın özel askeri birliği SOLDIER’a hizmet etmiş, ancak bilinmeyen nedenlerden ötürü oradan ayrılıp paralı asker olmuştur. Avalanche lideri Barret ile anlaşan Cloud, ilk mako saldırısında onlara yardım eder. Ancak reaktörün kalbine geldiklerinde gizemli bir güç ile etkileşime giren kahramanımız için olaylar henüz yeni filizlenmektedir.
Cloud macerası boyunca hem karanlık geçmişi ile hem de ölmekte olan gezegenin kaderi ile yüzleşecek.

Orijinal PlayStation sürümü üç CD ile gelen oyunun yeniden yapımı hikaye açısından değerlendirirsek bize ilk diskin içeriğinden biraz azını sunuyor. Ancak bu çok küçük bir içerikle geliyor anlamı taşımıyor. Final Fantasy 7 Remake ile ana hikaye hem geliştirilmiş hem de hikaye üzerinde çeşitli değişiklikler yapılmış. Bu konuya yazının devamında detaylı değineceğim. Midgar ve çevresi çok büyük bir ölçekle günümüze taşınmış. Tüm oynanış mekanikleri yenilenmiş veya elden geçirilmiş durumda. Görsellerde, özellikle karakter modellerinde devrimsel gelişim var. Tüm diyaloglar seslendirilmiş ve orijinal oyunda midi formatındaki müzikler orkestral şekilde aranje edilmiş. PlayStation 5’in gücünü sonuna kadar kullanan Final Fantasy 7 Remake INTERGRADE yükseltmesinde ise bunların da üzerine ek hikaye içeriği, yeni mekanikler ve genel olarak yükleme süreleri ve görseller ile ilgili geliştirmeler var. Bu konuya da yazının teknik analiz kısmında detaylı şekilde değineceğim.

Aksiyon ve Ötesi

Orijinal Final Fantasy 7 90’larda çıkan çoğu türevi gibi tur tabanlı savaş sistemine sahipti. Ancak Active Time Battle (ATB) adlı kendine has bir sisteme sahipti. Bu sistemde tur sahibi olmanızı belirleyen bir barınız vardı ve bu dolduğunda komutlarınızı seçebiliyordunuz. Ancak zamanın akışı siz komutlarınızı seçerken durmuyor, düşmanlar da bu esnada kendi barları doldu ise size saldırabiliyorlardı. Bu niteliği ile oyunun savaşları tur tur ilerlese dahi size belli bir ölçüde heyecan yaşatmayı başarabiliyordu. Remake’te ise tur tabanlı oynanış yerini aksiyona devretmiş durumda. Ancak yine kendine has bir minik düzenleme ile… ATB mekanikleri evrilerek kendine yeni oyunda da yer bulmuş durumda.

Savaşlarda aktif olarak control edebileceğimiz bir karakter var ve istediğimiz an savaştaki diğer karakterlerin kontrolünü alabiliyoruz. Yönettiğimiz karakteri serbestçe  hareket ettirebiliyor ve saldırabiliyoruz. Her karakterin kendine has mekanikleri olsa da kabaca kare tuşu ile seri saldırı, üçgen ile de özel komut veriyoruz diyebiliriz. ATB barımız artık barlarımız olmuş durumda. Her karakterin açılışta iki barı bulunmakta. Savaşlarda saldırı yaptıkça ATB barlarımız doluyor. Özel saldırılarımızı, büyülerimizi işte bu barları harcayarak yapabiliyoruz. Teknikler sadece ATB barı götürürken (türüne göre bir ya da iki barı birden) büyüler ise ATB + MP (magic points) değerlerimizi kullanıyor.

Oyunda oynanabilir 4 karakterimiz, bir tane de savaşlara dahil olabilen ancak yönetilemeyen konuk karakterimiz var.  INTERGRADE ile gelen ek hikaye bölümünde ise iki yeni oynanabilir kahraman oyuna eklenmiş durumda. Her karakter oynanış açısından farklı bir hissiyata sahip, bunu silahlar, teknikler ve büyüler ile daha da derin bir hale getirebiliyorsunuz.

REMAKE ile Gelen Değişim

Final Fantasy Remake ve Intergrade sürümlerinin çıkış tarihleri arasında bir senelik bir zaman dilimi bulunmakta. Orijinalde PlayStation 4 için çıkan Remake, çeşitli yükseltmeler ve PlayStation 5’e özel içerik ile bir kez daha karşımıza çıktı. İlk önce Remake ile neler oldu ona göz atalım.

Final Fantasy 7 Remake bize 3 disklik orijinal yapımın ilk diskindeki olayların büyük çoğunluğunu sunuyor. Ancak bu haliyle bile 30 saatin üzerinde oynanış sunuyor. Aradan geçen yirmi küsür yıl ile elbette ilk göze çarpan değişim görseller. Oyun sinematik değerde bir görsellik sunuyor, en azından hikayenin büyük bir kısmında… Remake’teki görseller PlayStation 4’ün donanım yetersizliğini bize zaman zaman kaplamalarda ve görüş mesafesinde hissettirse de özellikle ana karakter modelleri konusunda büyüleyici detayda görseller sunmaktaydı. Oynanış tur tabanlıdan aksiyon odaklı yeni bir sisteme geçmiş, yetenek ve büyüleri kullanmanızı sağlayan materia sistemi daha anlaşılır hale getirilmişti. Karakterlerin yanısıra silahlar da gelişebiliyor ve yetenek ağacı ile kişiselleştirilebiliyordu. Bunun yanısıra Midgar orijinal oyuna kıyasla çok daha büyük bir hale getirilmiş, çeşitli opsiyonel questler ve olaylara daha da derinlik kazandıran yeni sahneler hazırlanmıştı. Bu sayede özellikle öyküde çok az gördüğümüz bazı karakterler daha fazla karşımıza çıkma ve kendilerini sevdirme şansı bulmuştu.

Öte yandan Final Fantasy Remake bize taban tabana aynı hikayeyi anlatmıyor, orijinale kıyasla bazı olaylara farklı boyutlar kazandırarak hikayeyi farklı bir yöne çekme çabası da gösteriyordu. Spoiler vermemek adına çok detaya inmek istemiyorum, ancak orijinal oyunu oynayanların şaşıracağı hatta kabullenmekte zorlanabileceği değişimler söz konusu. Her ne kadar yeni oyuncular için ise daha sorunsuz bir tecrübe olacak diyebilsem de,  bazı detayların kesinlikle 1997 yapımı orijinali deneyim etmiş oyunculara hitaben yapıldığı çok açık. Bu yanıyla benim bile izah ederken zorlanacağım bir yapıya sahip. Geçen sene çıkış döneminde oynadığım Remake, orijinal oyunun sonlarında görmemiz gereken bazı karakter ve olayları karşıma çıkararak kafamı çok karıştırmıştı. Bunların ne şekilde çözümleneceğini ise oyunun yeni bölümü karşımıza çıkana kadar bilemeyeceğiz.

INTERGRADE ile Gelen Değişim

Şimdi ana menüye geçelim. PlayStation 4 için de çıkmış olsa da Final Fantasy 7 Remake INTERGRADE tüm niteliklerini sadece PlayStation 5’te gösterebilen bir yükseltme. O nedenle oyunun PlayStation 5 sürümü üzerine odaklanacağım.

Intergrade ile Remake’te zayıf olan çeşitli elementler düzeltiliyor. PlayStation 5’in gelişmiş grafik işlemcisi ve SSD avantajı ile oyun olması gereken şekline bu sürüm ile kavuşmuş. En önemli nitelikleri maddelersek;

  • Oyunun yükleme süreleri neredeyse anlık hale getirilmiş. PlayStation 4’te 40 saniye kadar süren yüklemeler PlayStation 5’te sadece 2 saniye sürmekte.
  • Oyundaki kaplamalar elden geçirilmiş. Daha yüksek çözünürlüklü ve detaylı kaplamalar ile Remake’te zayıf görünen bazı sahneler büyük ölçüde düzeltilmiş.
  • Çözünürlük ve Performans: Intergrade ile PlayStation 5 sahipleri performans ve kalite modu arasında tercih yapabiliyor. Kalite modunda oyun 4K çözünürlük ve 30fps ile çalışırken Performans modunda 1620p çözünürlük ve 60 fps değeri alıyorsunuz. PlayStation 4 Pro’da oyun 1620p çözünürlük ve 30 fps ile çalışabiliyordu. Ayrıca Intergrade’in PlaySation 5’te hem kalite hem de performans modunda daha gelişmiş ışık ve gölge kalitesi sunduğunu da belirtelim.
  • Klasik Mod ( Normal) seçeneği… Remake’te nasıl pas geçildiğini anlamadığım bir detay. Remake oynanışı aksiyon odaklı bir hale getirmesine ragmen oyunculara özel bir zorluk modu sunmuştu. Classic olarak adlandırlan bu zorlukta karakterler otomatik saldırıyor, oyuncu ise daha çok komut girmeye odaklanıyordu. Yani eski klasik tur tabanlı oynanışa en yakın hissiyat verilmeye çalışılmıştı. Ancak bu mod sadece kolay zorlukta destekleniyordu. Intergrade ile artık normal zorlukta da classic modu kullanabiliyoruz.

Yeni Macera: INTERmission

Intergrade güncellemesi sadece PlayStation 5 sahiplerine bir yenilik daha getiriyor. Intermission adlı bu eklentide orijinal oyunun sevilen karakterlerinden Yuffie’nin kendine özel macerasına konuk oluyoruz. Remake’te geçen olaylara paralel giden, orijinal oyundan ise tamamen bağımsız olan bu macerada Yuffie’nin Avalanche ekibine yardımcı olması için gönderilişinin takibinde gerçekleşen olayları görüyoruz. Ninja olan Yuffie kendine özel bir oynanışa, uzak cisimler ile etkileşime girme yeteneğine sahip. Bu bölümde yine Intermission’a özel olarak tasarlanmış bir karakter de Yuffie’ye macerasında eşlik edecek. Düz bitirmesi yaklaşık 4-5 saat kadar, ek içeriğiyle de bunun iki katı kadar süren bu maceranın sonunda ana Cloud ve tayfasının ana hikayesinin sonuna ek olan özel bir ara sahne daha göreceksiniz. Intermission ayıca tower defense benzeri bir mini oyunla da beraber geliyor. Intermission bir sürpriz daha sunuyor. Orijinalde Dirge of Cerberus adlı Final Fantasy 7 spinoff’unda gördüğümüz bir karakter boss olarak karşımıza çıkacak.

Intermission içeriği kendi başına 9GB kadar bir boyuta sahip. Intergrade + Intermission için toplamda 90GB kadar boş alana ihtiyacınız olacak.

Son Söz

Final Fantasy 7 Remake Intergrade efsanevi bir rol yapma oyununun yeniden sürümünün en güncel hali. Belirli konularda eski versiyondaki açıkların kapatılmış olması, hali hazırda bayağı ilgi görmüş ve satmış bir oyunun daha da geliştirilmesine çaba gösterilmesi oldukça güzel.  Yuffie ile oynadığımız ek içeriğimiz de güzel bir bonus. Eğer Final Fantasy 7 Remake’i para ile satin aldıysanız ücretsiz şekilde yükseltebiliyorsunuz (ana oyunu PS Plus ile ücretsiz alanlar para ile yükseltmek zorunda). PS4 – PS5 arası uyumsuzluktan ötürü kayıtlarınızı aktarmak için ana menüden işlem gerçekleştirmeniz gerekmekte olduğunu da not düşelim.

Hikaye konusundaki farklılıklar ve oyunun parça parça sunulacak oluşu biraz elitist dertler olsa da halen bir köşede varlıklarını devam ettirmeyi sürdürüyorlar. Ayrıca Yuffie’nin hikayesini sadece PS5’te oynayabiliyor oluşumuz devam oyunlarının da sadece yeni nesil konsollarda olacağının habercisi gibi. Hoş, bir sonraki bölüm için de henüz net tarih yok. Oyun çıkana kadar PS6’yı görme ihtimalimiz de var.

Şakalarımızı bir kenara kaldırırsak, Final Fantasy 7 Remake Intergrade başarılı bir yeniden yapım çalışması. Japon rol yapma oyunu sevenlerin ve Final Fantasy oyunlarına aşina oyuncuların kesinlikle edinmesi gerektiğini düşündüğüm bir oyun. Türe uzak oyuncular ise oyunun demosuna bir şans verebilir.

- Advertisement -
GENEL BAKIŞ
Görseller
9
Hikaye / Sunum
8.5
Oynanış
9
Ses / Müzik
9
Eğlence
9
Önceki İçerikScarlet Nexus için detaylı oynanış videosu yayınlandı
Sonraki İçerikAbandoned aslında Hideo Kojima’nın Silent Hill oyunu mu?
Başlat Tuşu'nun genel yayın yönetmeni. 33 yaşında. Sırasıyla İngilizce Öğretmenliği, Resim ve Animasyon bölümlerinde eğitim görmüş bir yazar / çizer / animatör. Siteye katkıları dışında çizgiroman, canlandırma ve sinematografi üzerine çalışmalar yapar. Çocukluğundan bu yana video oyunları onun için hobiden de öte bir tutku olmuştur.

CEVAP VER

Lütfen yorumunuzu giriniz!
Lütfen isminizi buraya giriniz