Star Wars markası için modern platformlarda çok fazla video oyunu ortaya konmadı. Bunun yegâne sebebi Electronic Arts’ın Disney ile yaptığı sözleşme gereği 2013-23 yılları arasında bu fikri mülk için oyun geliştirmede tek söz sahibi olmasıydı. Uzun bir süre bu fırsatı verimli değerlendiremeyen EA, anlaşmanın bitmesine yakın Star Wars Jedi serisi ile nispeten başarılı bir iş ortaya koyabildi. Sürenin dolmasıyla Disney, birçok firmaya Star Wars oyunu geliştirmesi amacıyla lisans izni verdi. Bu fırsattan faydalanan şirketlerden biri olan Ubisoft, bünyesindeki Massive Entertainment stüdyosunu açık dünya bir Star Wars oyunu geliştirmesi için görevlendirdi. 30 Ağustos’ta mevcut nesil konsollar ve PC için piyasaya sürülecek olan Star Wars Outlaws, EA sonrası Star Wars oyunlarının ilki olarak karşımıza çıkıyor. Star Wars Outlaws inceleme yazımızda oyunu tüm yönleriyle ele alıp artı ve eksilerini ortaya koyuyoruz.

Çok çok uzak bir galakside 

Star Wars Outlaws, kronolojide İmparatorluk Dönemi’nde geçiyor ve ilk kez bu oyunla evrene dahil olan Kay Vess adlı hünerli bir kanun kaçağı hırsızın hayatı pahasına giriştiği bir soygundan sonra galaksideki macerasını konu ediniyor. Kısa sürede adından söz ettirmeyi başaran Vess, galaksinin en çok aranan ismi haline geliyor. Kay Vess’e yol boyunca Nix adlı evcil hayvanı eşlik ediyor ve zorlu anlarında yardımına koşuyor. Zorlu anlarında Vess’e yardım eden sadece Nix değil. Macerası boyunca Kay Vess birçok isimle de tanışıyor ancak Star Wars evreninde olduğu üzere Outlaws’da da herkese güvenmek ve kalıcı dostluklar kurmak oldukça güç. Star Wars Outlaws şaşırtıcı biçimde iyi yazılmış, sürprizlerle dolu ve doyurucu bir hikaye kurgusuna sahip. Özellikle Ubisoft’un tipik açık dünya oyunlarında görülen sündürülmüş hikaye anlatımı yerine daha anlamlı ana ve yan görevlerle doldurulmuş, bir sonraki adımda neler yaşanacağı ile ilgili merak uyandıran olayların yaşandığı bir senaryo oluşturulmuş.  

Açık dünya oyunlarda gerçek anlamda yaşayan bir dünya inşa etmek çok zordur. Bunu başarabilen oyun sayısı bir elin parmaklarını geçmez. Star Wars Outlaws ise bugüne kadar tasarlanmış en detaylı ve en yaşayan Star Wars dünyasına sahip. Kıyaslamak gerekirse bir Red Dead Redemption 2 seviyesi değil fakat iyi kodlanmış açık dünya olayları da barındırıyor. Çeşitli biyomlara sahip gezegenlere ev sahipliği yapan Outlaws’da, oyuna özel hazırlanarak Star Wars evrenine dahil olan Toshara’dan filmlerle özdeşleşen Kijimi’den Tatooine’ye kadar her bir gezegen en ince ayrıntısına kadar düşünülerek tasarlanmış şehirlerden, geniş arazilerden ve irili ufaklı birçok yerleşkeden oluşuyor. NPC’lerle dolu büyük ve küçük şehirlerde gezerken, her bir karakterin döngü içerisinde kendine özgü bir uğraşı olduğu göze çarpıyor. 

Oyunun görev sistemi geniş bir yelpazeden oluşuyor. Senaryoyu ilerleten, zaman zaman zorlu seçimler yaptıran ve sayıca az da olsa “Ya diğerini seçseydim ne olacaktı?” dedirtebilen ana görevler. Oyundaki dört yeraltı organizasyonun işlerini yapıp ilgili örgütle olan saygınlık seviyemizi arttırmaya yarayan yan görevler. Karakterimize yeni yetenekler kazandıran ve her biri bir konuda uzmanlaşmış kişileri açık dünyada keşfettiğimiz Expert görevleri. Ekipman özelleştirmeleri ve geliştirmeleri için birçok kaynağa erişimi sağlayan istihbarat görevleri gibi. Ubisoft’un açık dünya oyunlarında sıkça görülen durumun aksine Star Wars Outlaws’ta büyük ve küçük tüm görevlerin sayısı azaltılarak her biri nispeten daha anlamlı içeriklere evrilmiş.  

Görevlerin yapısı değişkenlik gösteriyor. Bazı görevler oyuncuya daha serbest bırakırken, bazılarında ise zorunlu olarak gizlice ilerleniyor. Örneğin, yeraltı örgütlerinden birisinin patronu ile buluşacaksınız. Oyun buluşma yerinin olduğu bölgeyi geniş bir çember ile gösteriyor ancak buradaki esas hedefe nasıl ulaşılacağı oyuncuya bırakılmış. Ya şehirdeki barda dedikodulara kulak vererek gizli giriş yerini öğrenebilir ya da rastgele bir NPC’nin sizi çağırarak satmaya çalıştığı davetiye kartını satın alabilirsiniz. Seçenekler sayıca çok fazla ve çeşitli değil ancak olası seçenekleri keşfetmek oyuncunun gözüne sokacak şekilde sunulmuyor. Böylece görevlerindeki ilerleyiş yapısı görece daha doğal gözüküyor. En büyük baş ağrısı ise gizlilik zorunlu görevlerin sayıca biraz fazla olmasına rağmen oyunun gizlilik odaklı oynanış mekaniklerini yeterince çeşitlendiremiyor oluşu. Dahası, gizli saldırılarda zırhlı ve kasklı stormtrooper’lar bile bir-iki yumruk ve tekme darbesiyle yere seriliyor. Sürükleyiciliği törpüleyen bu durum daha farklı bir ekipman kullanımı ile ortadan kaldırılabilirmiş.  

Star Wars Outlaws | Ubisoft

Ne kadar ekmek o kadar köfte 

Kay Vess gezegenler arasında Trailblazer isimli uzay gemisiyle seyahat ederken, Speeder ile gezegen yüzeyindeki geniş arazileri katediyor. Macera boyunca yaşanan aksiyon anlarında ise Blaster tabancasını kullanıyor. Bu üç ekipman için de ana hikayede ilerledikçe bazı geliştirmeler otomatik şekilde açılıyor ancak geliştirme parçalarının önemli bir kısmı yan içeriklerin arkasına atılmış. Örneğin, istihbarat görevlerini yaparak Blaster için gerekli kritik bazı geliştirme parçalarının nerede olduğunu öğrenebilirsiniz. Benzer şekilde, yeraltı örgütleriyle olan saygınlık seviyesine bağlı olarak bu örgütlerin kontrol bölgelerindeki satıcılarda özel olarak bulabileceğiniz geliştirme parçalarına ve karaktere ek özellikler kazandıran kıyafetlere ulaşabilirsiniz.

Örgütler ile aranızı ne kadar iyi tutarsanız en iyi ekipmanlara o kadar rahat erişebilirsiniz. Ancak bu kağıt üzerinde göründüğü kadar basit değil. Sıradan kontrat görevlerinden birçok yan ve ana göreve kadar oyun bizlere bazı anlarda seçim sunuyor. Bu seçimlerdeki kararımıza bağlı olarak da bir yeraltı örgütü ile saygınlığımız yükselirken, diğerleriyle azalabiliyor. Her bir örgüt ile toplamda beş farklı saygınlık seviyesi bulunurken, seviye aşağıya düştükçe ilgili örgütün bölgesine girişimiz zorlaşıyor, satıcılarına erişimimiz kısıtlanıyor ve hatta görüldüğümüz yerde avlanan konumuna gelebiliyoruz. Tam tersine bir örgüt ile saygınlık arttıkça o örgütün kontrolündeki bölgelere çok rahatça girip çıkabiliyor, satıcılarından daha ucuza faydalanabiliyor ve özel perk’ler içeren kıyafetleri satın alabiliyoruz. 

Oyunda beş örgüt dışında bir de İmparatorluk tarafından kontrol edilen bölgeler bulunuyor. Bu bölgelerde girilen çatışmalar Kay Vess’in arananlar listesine girmesine yol açarken, son seviyeye çıkınca Death Trooper’lar çatışma bölgesine intikal ediyor. Fakat bölgeden uzaklaşarak biraz gözden kaybolunca aranıyor seviyesi tamamen sıfırlanıyor. Aranıyor Sistemi için herhangi bir kalıcılık yok ve uygulamada çok zayıf kalmış. Hatta kimi zaman sistem düzgün dahi çalışmıyor. Örnek vermek gerekirse, bir İmparatorluk Üssü’ne saldırdıktan sonra ekranın sağ üst kısmında Death Trooper’ların o üsse doğru hareket ettiği şeklinde bilgilendirme çıktı. Ancak mesafe hiçbir zaman düşmedi ve saldırdığım üsse herhangi bir Death Trooper gelmedi. Görev tamamlanınca da bir süre sonra aranıyor seviyesi sıfıra düştü.   

Oyun ne yazık ki aksiyon mekaniklerini de yeterince farklılaştıramıyor. Kay Vess ana silah olarak sadece Blaster tabaca kullanıyor ve bu silahın temelde üç farklı modülü bulunuyor. Birincisi normal atış yapan Plazma Modülü, ikincisi droidlere ve kalkanlı düşmanlara karşı etkili olan Ion Modülü ve son olarak bir nevi bomba atar görevi gören Power Modülü. Silahın modülleri dışında bir de özel yeteneği bulunuyor. Red Dead Redemption’daki Dead Eye mekaniği ile aynı mantıkta çalışan Adrenaline Rush ile zamanı durduran Kay Vess, tabancası ile işaretlediği düşmanları seri atış yaparak öldürüyor. Her modül kendi içinde farklı kullanımlar sunuyor ancak genel olarak dramatik bir değişim söz konusu değil. Çatışma esnasında düşmanlardan düşen farklı silah tiplerini yerden alıp kullanmak mümkün fakat bunları sadece o bölüm içinde kullanabiliyoruz. Bir merdivenden çıktığınızda dahi karakter elindeki düşman silahını hemen fırlatıyor. 

Star Wars Outlaws | Ubisoft

Seviye sisteminin olmadığı oyunda standart bir yetenek ağacı yerine daha farklı bir sistem kurgulanmış. Birden fazla yetenek ağacını aktif hale getirmek için önce Expert kategorisindeki kişileri galaksi boyunca keşfediyoruz. Daha sonra bu kişiyle bağlantılı yetenekleri, listelenen challenge’ları tamamlayarak açabiliyoruz. Bu meydan okumalar zorlayıcı değil ve oyuncuyu farklı oynanış tarzlarını denemeye itme amacı güdüyor. Mesela oyundaki yeteneklerden biri gizlilik esnasında yakalandığınızda karşınızdakini lafa tutarak oyalamayı sağlıyor. Bu yeteneği kullanarak oyaladığınız düşmanları silahın şok özelliği ile altı kere bayıltınca bir üst versiyonu açarak orta mesafedeki tüm düşmanları aynı anda oyalama yeteneğini kazanıyoruz. Benzer biçimde, Adrenaline Rush yeteneğini kullanarak belirli sayıda düşman öldürünce Adrenaline Rush’ın işaretleyebildiği maksimum düşman sayısını artırabiliyoruz ve artık patlayan varil gibi nesneleri de işaretleyebiliyoruz.  

Oyunun çok büyük bir kısmı gezegenlerin yüzeyinde geçiyor. Uzay kısmında sadece gezegenin çevresindeki dar bir alanda hareket edebiliyoruz. Zaten bu alanda yapılabilecek şeyler de epey kısıtlı ve genellikle uzay korsanlarının saldırılarını bertaraf etme üzerine kurgulanmış görevler içeriyor. Uzay boşluğunda gemiyi kontrol etmek, korsanlarla savaşmak, sağa sola süzülmek ve hyperjump ile bir başka gezegene geçmek oldukça keyif verici ancak genel olarak uzayda yapılabilecek şeyler epey sınırlı. Öte yandan, Trailblazer ile gezegen yüzeyine inerken serbest iniş gibi bir durum söz konusu değil. Belli bir mesafeye gelince iniş tuşuna basarak sadece oyunun belirlediği iniş alanına varıyoruz. İniş yaparken gizli bir yükleme ekranı ile uzay gemisi bulutların arasından yüzeye geçiş yapıyor. Kalkış için de aynı durum geçerli. Uzay aracına binerek kalkış tuşuna basarak gezegenden kalkarak uzaya vardığımız bir sahneyi izliyoruz. 

Star Wars Outlaws | Ubisoft

Teknik mevzular 

Star Wars Outlaws, Star Wars hayranları için tam anlamıyla bir görsel şölen. Karakter tasarımlarından, açık dünyadaki yapılara ve araçlara kadar tüm yönleriyle Star Wars markasının özünü yansıtan görseller sunuyor. Atmosfer anlamında çok güçlü olmasına karşın zaman zaman çirkin gözüken kaplamalar da yok değil. Öte yandan, ses ve müzik açısından oyun kusursuz bir iş ortaya koyuyor. Karakter diyaloglarından, silahların atış seslerine, Speeder ve uzay aracının motor sesinden, barda çalan müziklere kadar ortada muazzam bir kalite var. Benzer şekilde PlayStation 5’in DualSense kontrolcüsünün nimetlerinden de gayet iyi bir biçimde faydalanıyor. Speeder ile gezerken gaz ve fren hissiyatı uyarlanabilir tetikler aracılığıyla oyuncuya aktarılırken, Kay Vess’in gezindiği yüzeyin dokusuna göre farklı biçimlerde dokunsal geri bildirim aktarımı sağlanıyor. 

Oyun PlayStation 5’te iki farklı grafik modu sunuyor. Çözünürlüğü öncelikleyen ve sabit 30 fps değerinde çalışan Kalite Modu ile 60 fps’i hedefleyen ancak daha düşük çözünürlükte çalışan Performans Modu. Performans modunda özellikle NPC’lerle dolu birkaç şehirde kare hızında minimal düşüşler hissedilmekle beraber, bazı aksiyon sahnelerinde çözünürlüğün gözle görülür seviyede düştüğü fark ediliyor. Bununla birlikte oyundaki ara sahneler 21:9 ölçekte servis edilirken, kontrolün oyuncuya bırakıldığı oynanış sekansları için oyunda yine 21:9 ölçeği ve ekranı tam kaplama şeklinde iki farklı ayar bulunuyor. Oyunun geneli için ara sahneler ile aynı ölçeği (21:9) kullanmak oyuna daha bir sinematik film havası katıyor.  

Teknik anlamda oyunun sınıfta kaldığı en önemli noktalar animasyonlardaki, ara sahnelere giriş-çıkışlardaki ve yapay zekadaki tutarsızlıklar şeklinde sıralanabilir. Özellikle gizlilik ile ilerlerken bir engel arkasındayken size yaklaşan düşmana yaptığınız saldırılarda düşmanların animasyon başlangıcı için yanınıza ışınlanması en sık görülen durum. Ara sahnelere giriş ve çıkışlarda ise Kay Vess karşıdaki karakterle diyalog başlayana kadar bir müddet hareketsiz bekliyor ya da konuşmanın başlaması için kodlanan konuma aniden geçiş yapıyor. Bu durum ara sahnelerin başlangıç ve bitişinde anlamsız biçimde birkaç saniyelik bir bekleyiş yaratıyor. Bir diğer tutarsızlık ise ara sahnelerin sunuşunda: Nadir de olsa birkaç ara sahne 30fps CGI iken geri kalanlar 60fps olarak oyun içi görüntü şeklinde işlenerek sunuluyor. Yapay zeka ise çoğu durumda zorluk seviyesinden bağımsız biçimde vasatın da altında bir performans sergiliyor ve Star Wars Outlaws’un albenisi yüksek açık dünyasındaki sürükleyiciliği en fazla baltalayan faktör olarak ön plana çıkıyor. 

Sonuç 

Uzun lafın kısası Star Wars Outlaws, Ubisoft’un tipik açık dünya oyunlarındaki formülü elinden geldiğince rafine hale getirerek ana hikayesi yaklaşık 30-35 saat süren daha terli toplu bir dünya sunuyor. Küçük-büyük görevler daha anlamlı içeriklerle oyuncuya aktarılırken, özellikle doyurucu ve sürprizlerle dolu hikaye kurgusu ve Speeder ile gezerken kendine hayran bırakan harita tasarımlarının ortaya koyduğu albenisini ne yazık ki kötü yapay zeka, animasyon problemleri ve oynanışı yeterince çeşitlendirememe gibi birtakım sorunlarla kısıtlıyor.

GENEL BAKIŞ
Hikaye/Sunum
9
Oynanış
7
Görseller/Atmosfer
8.5
Teknik Performans
8
Ses/Müzik
10
Önceki İçerikThe Callisto Protocol’un yapımcısından yeni oyun geliyor: [REDACTED]
Sonraki İçerikVALORANT için Bölüm 09 Kısım 02 detayları ve yeni ajan Vyse duyuruldu
star-wars-outlaws-incelemeUzun lafın kısası Star Wars Outlaws, Ubisoft'un tipik açık dünya oyunlarındaki formülü elinden geldiğince rafine hale getirerek daha terli toplu bir dünya sunuyor. Küçük-büyük görevler daha anlamlı içeriklerle oyuncuya aktarılırken, özellikle doyurucu ve sürprizlerle dolu hikaye kurgusunun ve kendine hayran bırakan harita tasarımının ortaya koyduğu albenisini ne yazık ki kötü yapay zeka, animasyon problemleri ve oynanışı yeterince çeşitlendirememe gibi birtakım sorunlarla kısıtlıyor.

CEVAP VER

Lütfen yorumunuzu giriniz!
Lütfen isminizi buraya giriniz