Merak ve heyecanla beklenen dövüş oyunu Mortal Kombat 1 çıktı! Hayır efendim, başlıkta bir hata yok, zamanda geriye yolculuk da etmedik. Mortal Kombat serisi 11. ana oyunun ardından hikayede ilginç bir dönüm noktasını takip ederek yeniden 1 numaraya dönmüş durumda. Peki bu nasıl oldu? Neden başa döndük? Yapımcı NetherRealm bize ne sürprizler hazırlamış? Mortal Kombat rakiplerinden hangi özellikleri ile sıyrılıyor? Bu sorulara ve daha nicesine Mortal Kombat 1 inceleme yazımızda cevap arayacağız.

Yeniden Doğuş

Mortal Kombat 1 kronolojide başa dönülmüş bir reboot hissi verse de aslında bir devam oyunu. Spoiler vermeden senaryoya değinirsek… Mortal Kombat 11’deki olayları takip eden oyunda Liu Kang zamana hükmeden bir tanrıya dönüşmüş ve evreni baştan yaratmıştır. Geçmişteki hataların tekrar edilmemesi için bazı önlemler almış olsa da olay akışını insanların özgür iradesine teslim etmiş olan Liu Kang’in yeni evreninde de Earthrealm ve Outworld arasındaki denge yine bir dövüş turnuvası aracılığıyla sağlanmaktadır. Kenshi, Johnny Cage, Kung Lao ve Raiden bu turnuva için özel olarak eğitilirler ve içlerinden bir şampiyon seçerek dünyayı temsil etmek üzere Outworld’e giderler. Ancak gizemli bir karakterin müdahalesi ile Liu Kang’in düzeni bozulacak ve işler yavaş yavaş ölümcül bir hal almaya başlayacaktır.

Hikaye özellikle başlangıçtaki ince göndermeler ile dikkatleri çekiyor. Liu Kang’in eski oyunlarda kötülüğüyle bayağı sıkıntı yaratmış karakterlere düşündüğü mantıklı ve rollerinden çok da dışarı taşımamış olduğu ‘ince ayarlar’ çok eğlenceli olmuş. Ancak gizemli karakterimiz bu tipleri kısa bir süre içinde eski güçleri ve rollerine geri döndürmeye başlayarak işleri sıkıntıya sokmaya başlıyor. Hikaye sunumu bir önceki oyunu aratmayacak şekilde başarılı sinematikler eşliğinde akıyor ve aralarda dövüş ya da test your might tarzı mini oyun sekansları ile bir sonraki sahneye devam ediyoruz. Yeni evren ve karakterler eski oyundaki badirelerden arınmış oldukları için başlarda daha renkli ve coşkulu olsalar da hikaye ilerledikçe eski oyunlardan aşina olduğumuz karanlık ve vahşi yapı yavaş yavaş geri dönüyor. Hikaye modu yaklaşık 5 saat sürüyor.

Tek kişilik modlar

Hikayeden hemen sonra gözümüze ilk çarpan Invasions modu oldu. Bu modda board game tarzında izometrik bir haritada panel panel ilerleyerek dövüşüp seviye atlıyor, yeni eşyalar kazanıyoruz. Johnny Cage’in tutorial sayılan evini tamamladıktan sonra büyük boss’a giden 8 haritadan oluşan bir dünya ile karşılaşıyoruz. Sezonluk olarak değişen yapısıyla ve kendine has ufak bir hikayesiyle eğer kaptırırsanız bir 5-6 saat de bu moda gömebilirsiniz.

Towers ise rakip döverek yükseldiğimiz klasik arcade modumuz. Bu mod bize 5 kademe sunuyor: 6 rakip içeren Novice, 8 rakiplik Warrior, 10 rakiplik Champion, maç kaybedene kadar sınırsız rakiple kapıştığınız Endless ve sağlığınız hiç dolmadan sonraki dövüşe geçtiğiniz Survivor.

Rakipleriniz ile kapışmadan önce hazırlık yapmak isterseniz ana menüdeki ‘Learn’ imdadınıza yetişiyor. Alt menüsünde Practice ile serbest çalışma yapabilir, Tutorial ile temel, ofansif ve defansif hamleleri, frame data, kombolar gibi gelişmiş detayları öğrenebilirsiniz.

Çok oyunculu modlar

Local, Online ve Tournament olarak üçe ayrılan Versus modu diğer oyuncularla çeşitli kurallarla kapışmanızı sağlıyor.

Local: Tek cihaz üzerinden arkadaşınız ya da CPU’ya karşı teke tek maçlar yapabildiğiniz çevrim dışı mod.

Tournament: Başlangıçta Local’den farklı durmadığı için kafa karıştırabilecek bu mod, turnuva tarzı maçlar için hazırlanmış bir diğer çevrim dışı mod. Local’in aksine bu mod sadece insan rakiplere karşı oynanabiliyor ve maç esnasında oyunu durdurup menüyü açamıyorsunuz. Ana menüde Settings’e girdiğinizde bu moda özel bir sekme olduğunu göreceksiniz. Burada maç tekrarı, round süresi, bölüm seçme izni, azaltılmış sağlık gibi çok sayıda özel seçeneğe ulaşabilirsiniz.

Online: Çevrim içi kapışma modumuz online, kendi içinde üçe ayrılıyor. Ranked ile Kombat League’e katılıp rakip dövdükçe rütbe yükseltiyorsunuz. Genel olarak maçlar gayet hızlı bulunuyor ve düzinelerce maç içinde sadece birkaç maçta lag sorunu yaşadım. Yani sunucular gayet iyi performans gösteriyor diyebiliriz. Ranked alt menüsünde Warrior Shrine adlı bir diğer seçenek daha göz çarpıyor ancak henüz aktif değil. Oyuna eklendiği zaman sizlere bu modun detaylarını da aktaracağız.

Kasual, rütbe derdi olmadan rakip bulup kapıştığımız modumuz. Alt menüsünde yer alan Versus teke tek attığımız, istediğimiz an karakter değiştirmemize izin veren bir mod olarak göze çarpıyor. İkinci seçenek olan King of the Hill ise maçlarda galip olanın sabit kaldığı ve alttan gelenlerin ona meydan okuduğu bir mod. Ancak burada şöyle bir durum gözüme çarptı. Bir seansta 8 kişinin bir araya geldiği mod size aktif dövüşü seyretme imkanı tanıyor. Ancak maçın ortasında odaya girerseniz sadece siyah bir ekran üzerinden kimin ne kadar sağlık değerine sahip olduğunu gösteren basit bir metinle başbaşa kalıyorsunuz. Street Fighter 6’daki gibi güncel kısma kadar hızlandırılmış şekilde gösterilse ve bu siyah ekranda beklemeseydik çok iyi olurdu.

Private, arkadaşlarınızla özel takılabileceğiniz son çevrim içi modumuz. Alt menüsünde Versus, King of the Hill ve henüz aktif olmayan bir Practice seçeceği bulunuyor.

Kameo sistemi

Mortal Kombat 1 oynanış olarak temellerini korusa da yeni getirdiği ‘Kameo’ sistemiyle dövüşlerde bir miktar ezber bozmayı başarıyor. Kameo’lar ana dövüşünüze eşlik etmek üzere seçtiğiniz ikincil karakterler. Bir Marvel vs Capcom örneğindeki gibi tag team tarzı dönüşümlü oynayamıyorsunuz ama barları doluyken Kameo karakterleri istediğiniz an maça çağırıp özel vuruşlar yaptırabiliyor, kombo uzatıcı olarak kullanabiliyor hatta fatality bile çektirebiliyorsunuz. Kameo çağırma tuşu + yön tuşu çeşitli saldırılar gerçekleştirebiliyor. Şu an oyunda 15 adet Kameo bulunuyor. Bu karakterlerin bazıları hikaye modunda da bulunurken bazıları ise tamamen bağımsız olarak oyuna eklenmiş eski Mortal Kombat karakterleri.

Sıradaki karakterler

Mortal Kombat 1 artık klasikleşmiş olan sezonluk karakter paketiyle beraber geliyor. Premium Edition dahilinde ya da ayrı ayrı alınabilir karakterlerden üçü, Quan-Chi, Ermac ve Takeda Takashi Mortal Kombat evreniyle doğrudan bağlantılıyken üç karakter de başka eserlerden misafir olarak geliyor: Peacemaker, Homelander ve Omni-Man. Bu üçlüden özellikle Homelander ve Omni-Man oldukça ilgi çekmiş durumda. Süper kahraman konseptine çok farklı ve karanlık açılardan bakan The Boys ve Invincible dizilerinden gelen bu karakterler Superman kadar güçlü ama Mortal Kombat evreninde sırıtmayacak kadar karanlık ve kaotik karakterler. Heyecanla bekliyoruz.

Ekstra, ekstra!

Mortal Kombat 1 tüm potansiyelini hemen başlangıçta vermeyen bir oyun. Renk paletleri, kostümler, aksesuarlar hatta oyunun en özgün yanlarından olan Fatality ve Brutality’lerin çoğu oyunu oynadıkça yavaş yavaş açılıyor. Bu ekstraları elde etmek için oyundaki dövüşçülerle çeşitli modlarda oynamalısınız. Bazı ekstralar sadece oynadıkça açılırken bazıları ise ‘Koins’ isimli altın para birimi, bazıları ise gümüş para birimi olan ‘Seasonal Kredits’ ile elde ediliyor. Bunları ayrı ayrı değerlendirirsek:

Koins: Oyunun temel para birimi sayabileceğimiz Koins, hikaye modu, tutorial tamamlama, dövüş kazanma, günlük ve haftalık görevleri tamamlama gibi çeşitli formüllerle kazanılabiliyor. Kazandığınız paraları ana menüde Extras altında yer alan Shrine’a giderek biner biner harcayabilirsiniz. Harcadığınız her 1000 Koins size illüstrasyon, aksesuar veya kostüm kazandırabilir.

Seasonal Kredits: Sezonluk para biriminiz. Mortal Kombat 1 sezon sezon belirli temalar işleyecek. Şu an ateş teması üzerinden ilerleyen sezon karakterleriniz için turuncu ve kırmızı ağırlıklı renk paletlerine sahip alternatif kostümler ve aksesuarlar sunuyor. Koins gibi Seasonal Kredits de günlük ve haftalık görevlerden, Invasions ve Towers tarzı oyun modlarından kazanılabiliyor. Harcamak için sezonluk dükkana girmeniz yeterli.

Krowns: Invasions modunun kendine özel para birimi olan Krowns ile oyun içinde elde ettiğiniz talismanlarınızı güçlendirebilir, kullanılabilir eşyalar alabilirsiniz.

Dragon Krystals: Oyunun premium para birimi. Evet, maalesef Mortal Kombat 1 gerçek para ile elde edilebilen kozmetikler barındırıyor. Mortal Kombat 1 Premium sürüm almış olanların ve senaryo modunu bitirenlerin hediye olarak bir miktar Dragon Krystals elde etmesi mümkün ancak onun haricinde sadece gerçek para ile alabiliyorsunuz.

Teknik mevzular

Unreal 4 oyun motoru ile hazırlanan Mortal Kombat 1, PC, PlayStation 5, Xbox Series S/X ve Nintendo Switch için çıkış yaptı. Oyunun PC’de ihtiyaç duyduğu donanım şu şekilde;

Minimum:

  • CPU: Intel Core i5-6600 | AMD Ryzen 3 3100 ya da Ryzen 5 2600
  • RAM: 8 GB
  • Ekran Kartı: Nvidia GeForce GTX 980 | AMD Radeon RX 470 | Intel Arc A750
  • Video Ram: 4096 MB
  • İşletim Sistemi: Windows 10 64-bit
  • Disk Alanı: 100 GB

Önerilen:

  • İşlemci: Intel Core i5-8400 | AMD Ryzen 5 3600X
  • Ram: 8 GB
  • Ekran Kartı: Nvidia GeForce GTX 1080 Ti | AMD Radeon RX 5700 XT | Intel Arc A770
  • Video Ram: 8192 MB
  • İşletim Sistemi: Windows 10/11 64-bit
  • Disk Alanı: 100 GB

60 fps hedefli çıkan oyunun PlayStation 5 ve Xbox Series X sürümleri dinamik 4K (2160p) çözünürlük ile geliyor. Series S ise dinamik 1440p çözünürlük destekliyor. Nintendo tarafında ise 60 fps korunarak 720p çözünürlük sunulmuş. Ancak görseller diğer sürümlere kıyasla biraz downgrade’li görünüyor.

Kafama takılanlar

Bir istisna hariç konsol tarafında sadece yeni nesil için çıkış yapan oyunun PlayStation 4 veya Xbox One sürümü bulunmuyor. İstisna konsolumuz teknik analiz kısmında da değindiğimiz Nintendo Switch. 100 milyon üzeri satmış bir konsol olmasına karşın donanım olarak rakiplerinden geride olan konsola oyunun çıktığını gören Mortal Kombat hayranları oyunlarını PlayStation 4 veya Xbox’larında oynayamadıkları için bir miktar kırgın. Switch’e port edilebilen bir oyunun neden bu iki konsola layık görülmediği çok kafa kurcalayan bir durum.

Oyunun Kameo sistemi aslında hiç fena değil. Ancak bu kadar yaklaşmışken oyunun tag team tarzı tasarlanmamış olması tam anlamıyla harcanmış bir potansiyel. Oyun ilk duyurulduğunda tag team olacağı algılanmış ama sonradan bu şekilde olmayacağı anlaşılmıştı. Keşke bu yönde bir ilerleme kaydedilseydi.

Eski oyunlarda bulunan ama yokluğunu bu denli hissedeceğimi hiç ummadığım bir detay daha var: Bölümlerle etkileşim. Önceki oyunda bölümlerin belirli noktalarında fırlatılabilen nesneler, kaçış noktaları gibi tek tuşla etkinleştirilebilen bazı ilginç detaylar vardı ve dövüşlere birazcık ezber bozan stratejiler kazandırabiliyordu. Bu detay maalesef Mortal Kombat 1’de tamamen çıkarılmış durumda…

Oyunun en kilit karakterlerinden Shang Tsung maalesef önsipariş bonusu olarak verildi. Oyunu çıkış dönemi sonrasında alanlar ekstra bir ücret vererek bu karakteri alabiliyor ki bunlara ek karakterlere erişim hakkı olan Premium Edition alıcıları bile dahil. Ek olarak oyunun hikaye modunda görünen Puan Chi ve Ermac ne satın alınabilir ne de kullanılabilir durumda. Bu da yapımcı NetherRealm Studios’un oyundaki kafa karıştırıcı tercihlerinden biri.

Oyunun çevrim içi modları cross play yani diğer platformlardaki oyuncularla eşleşme desteği içereceği söylenmesine rağmen çıkış dönemine yetiştirilemedi. Sanırım diğer paragraflarda değindiğim çeşitli durumların da sebebinde yatan sihirli kelime bu: Yetiştirilemedi. Bu açıdan oyunun belki 5-6 ay sonra çıkış yapması çok daha cilalı bir sürümle sonuçlanabilirmiş hissi vermedi değil. Tabii güncellemeler ile oyun çok daha cilalı hale gelecek, ona şüphe yok ama hala geliştirilme sürecinde olan Tekken 8’in kapalı beta süreçleri ile oyuncuyu tarttığı, 2024 yılına kadar ağır ağır piştiğini de gözlemledikten sonra insan biraz içerliyor.

Finish Him!

İncelemizi kapatırken bu senenin dövüş oyunları açısından harika geçtiğini not düşmemiz lazım. Street Fighter 6 harika bir çıkış yaptı, Guilty Gear -Strive-‘ın nihai kabul edilebilecek dolu dolu sürümü çıktı, sıkıntılarına rağmen kendi çapında değişime ve gelişime yönelmiş bir Mortal Kombat 1’e kavuştuk… Dövüş oyunu seven bir oyuncu daha ne isteyebilir ki. Mortal Kombat’ın gerçekçi ve vahşi havasını sevenler için yine yakın bir deneyim sunan, sinematik hikaye modu ve keyifli invasions modu ile tek başınıza bile uzun bir süre eğlenebileceğiniz güzel bir oyun olmuş.

GENEL BAKIŞ
Görseller
9
Hikaye / Sunum
9
Oynanış
8
İçerik
9
Ses / Müzik
8.5
Önceki İçerikDiablo Immortal Karanlık Yeniden Doğuş Güncellemesi 21 Eylül’de Çıkıyor
Sonraki İçerikCyberpunk 2077 ve Chaos Vantage NVIDIA DLSS 3.5 desteği alacak
Başlat Tuşu'nun genel yayın yönetmeni. 1984 doğumlu. Sırasıyla İngilizce Öğretmenliği, Resim ve Animasyon bölümlerinde eğitim görmüş bir yazar / çizer / animatör. Siteye katkıları dışında çizgiroman, canlandırma ve sinematografi üzerine çalışmalar yapar. Çocukluğundan bu yana video oyunları onun için hobiden de öte bir tutku olmuştur.
mortal-kombat-1-incelemeBiraz aceleye getirildiği için noksanları ile çıkış yapmış olsa da eksiklerini telafi etme sözü vermiş, keyifli bir dövüş oyunu. Kendini değiştirme ve geliştirme açısından attığı minik adımlar ise oldukça umut verici.

CEVAP VER

Lütfen yorumunuzu giriniz!
Lütfen isminizi buraya giriniz