Bazı oyunlar vardır, devasa reklam bütçelerine ve kafanızı çevirdiğiniz her köşede görmenize rağmen çıkış tarihlerini takiben kısa süre içinde saman ateşi gibi sönüverir ve hiç hatırlanmazlar. Bazı oyunlar vardır, sessiz sedasız çıkar ve belki büyük kitleleri etkilemeseler bile geçen yıllara kafa tutar ve hep hatırlanırlar. İşte El Shaddai: Ascencsion of Metatron ikinci kategoride olan oyunlardan biri. Zamanında Capcom çatısı altında Viewtiful Joe, Okami, God Hand gibi hem eğlenceli hem de kreatif yapımlarına imza atan Colver Studio (kapatılması oyun dünyasının en acı kayıplarındandır) ekibinin hayata geçirdiği proje özellikle sanat tasarımı ile hala çok özgün bir yapıda. Orijinal sürümünün çıkışından tam 13 yıl geçen El Shaddai: Ascension of Metatron’un HD portu ilk olarak iki yıl önce PC platformuna çıkmıştı. Aslında ilk çıkması gereken platformlardan biri olan Nintendo Switch’e de nihayet bu yıl, 28 Nisan’da çıkacak.
Şimdi ölmenin sırası değil
El Shaddai atmosferinden öykü anlatımına kadar “farklı” bir deneyim. Olaylar düşmüş melek olarak da bilinen Lucifel’in ağzından aktarılıyor. Oyunda henüz tanrının başmeleği olarak karşımıza çıkan Lucifel zamanın ötesinde duruşuyla dikkat çekiyor. Modern kıyafetler içinde olan Lucifel yeri geldiğinde tanrıyla cep telefonu ile iletişim kurarken ana karakterimiz Enoch henüz şemsiyenin ne olduğunu bile bilmiyor.
Kafanız karıştıysa senaryo tanıtımım için kemerlerinizi bağlayın: Cennet Konseyi’nin eski bir üyesi olan Semyaza, Tanrı’nın bilgeliğinden parçalar çalar ve insanlara olan sevgisi nedeniyle Dünya’ya iner. Grigori olarak adlandırılan Azazel, Ezekiel, Armaros, Sariel, Arakiel ve Baraqel ile birlikte insan evrimini hızlandırır ve dünyayı yok etmekle tehdit eden Nefilim adlı insan-Grigori melezlerini üretirler. Aslen bir kâtip olarak cennete getirilen Enoch, Cennet Konseyi tüm yaşamı yok edecek büyük bir tufanı tetiklemeden önce Grigori’yi kurtarması için Tanrı tarafından Dünya’ya gönderilir. Koruyucu melek Lucifel ve dört başmelek eşliğinde Enpch üç yüzyıl sürecek olan arayışına başlar…
Yapımına Clover stüdyosunun kapanış yılı olan 2007’de başlanan El Shaddai’nin geliştirme süreci tam üç yıl sürmüştü. Ignition Studio tarafından geliştirilen proje, stüdyonun 2011 yılındaki kapanışına dek hayata geçirilen tek proje oldu. Devil May Cry ve Okami gibi projelerde yer almış yetenekli tasarımıcı Sawaki Takeyasu’nun kendisine verilen kreatif özgürlüğün de etkisiyle büyük ölçüde şekillendirdiği oyun maalesef son yılında finansal kriz yüzünden oyun iptal edilme veya erken piyasaya sürülme çıkmazına girdi ve emeklerin boşa gitmemesi uğruna bazı fikirler uyarlanamadan piyasaya sürüldü. Oyun sanat tasarımı ile çok ilgi çekse ve beğeni toplasa da bu aceleye getirilmenin etkisi olarak düşman çeşitliliği ve bölüm tasarım gimmickleri gibi kimi önemli kimi ise süsleyici unsurlar yüzünden olumsuz eleştiriler de aldı.
Halen daha anımsanan bir yapım olmasına rağmen geliştirici stüdyosu kapandıysa bu oyun nasıl tekrar önümüze geldi diye soracak olursanız; Ignition Tokyo’nun kapanmasının ardından IP’yi korumaya kararlı olan eski Ignition çalışanı Kazuhiro Takeshita’nın desteğiyle Takeyasu ve şirketi Crim, 2013 yılında El Shaddai IP’sini satın aldı. Crim oyunu Windows işletim sistemine taşıdı ve 2 Eylül 2021’de Steam aracılığıyla dünya çapında piyasaya sürdü.
2022 Nisan ayında ise Nintendo Switch portu duyuruldu. Bir PS3 oyununun Switch’e taşınmasıyla ilgili teknik sorunlar öngörülüyordu, ancak Nakamura oyunu çalıştırmak için Aqualead’den lisanslı bir motor kullandı. Geliştirilmiş görseller ve saniyede 60 kare oyun hızı elde etmeyi başardılar. İşte bu vefa ve özveri sayesinde bugün oyunu bilgisayar ekranınızda ya da el konsolunuzda oynamanız mümkün hale geldi.
Enoch! Doğrul! Tekrar…
Çok uzun bir zamandır ilk kez bir oyunu inceleme tadında değil de dosya gibi tarihçesini ele alarak arkasında yatan harcanmış yeteneklere, zorlu yapım sürecine değinmek istedim. Zira El Shaddai: Ascension of Metatron dümdüz bir “oyun” olarak bakılabilecek bir yapım değil. Bu bir deneyim, bir Van Gogh tablosu misali değeri yıllar sonra farkedilmiş bir eser. Zorluklara rağmen hayata geçirilebilen ve yıllar sonra dahi sahipsiz bırakılmamış olan bir proje. Aksiyon türündeki oyun dini mitolojilerden beslenen gizemli bir öyküye, sıradışı karakterlere sahip bir deneyim. Eğer oyunlarda hikaye ve atmosferi önplanda tutan bir oyuncuysanız tavsiye edebileceğimiz kategoride bir oyun.